on ollut niin nälkä koko viikon, mutta ei ihmekään. kroppa toimii kuin unelma ja paino laskee sekä vaakalla, että silmissä. se muutaman viikon takainen häärellestys on nyt vasta saatu irti kropasta ja painan saman verran kuin ennen sitä. jännä juttu ja opettavainen kokemus, ÄLÄ koskaan mässää alkoholia, rasvaa, prodea JA hiilareita samalla kerralla. se tulee, se jää ja se v*tuttaa.
niistä hääreissun extroista on päästy eroon pitkäjänteisellä saman dieetin jatkamisella. ei muutoksia, lisätty vain hiukan aerobista ja pidennetty aamulenkkiä. why fix it, when it ain´t broken. dieettihän oli ja on ihan ok, minä vain sekoilin välissä.
myös yksi tankkauspäivä hiilareilla oli välissä, joka nyt sitten sen jumin lopulta taittoi ja päästi kropan vauhtiin. sen jälkeen nimittäin on ollut armoton nälkä, joka päivä, koko ajan. ja paino tippunut kilotolkulla. ja siksi istun nyt aamutuimaan tässäkin, vaikka voisin olla myös aamulenkillä. nimittäin, yritän siirtää lenkkiä hiukan myöhempään ja sitä kautta aamupalaa myöhempään ja sit kautta taas päivän ruokailujen välejä hieman pidemmäksi. huomista täyslepoa odotellessa, kuudes treenipäivä putkeen jne.....
ah, ruoka. tuo länsimaisen yhteiskunnan hyvä, paha ja ruma. ruoka, joka ravitsee, rakentaa, pitää yllä ja antaa elämää. ruoka, joka sairastuttaa, tuhoaa ja tekee meistä invalideja, kipeitä ja voimattomia. mullahan siitä on kokemuksia sekä hyvässä, että pahassa.
on ollut pitkä tie opetella pois siitä rutiinista joka mulla oli vielä irlannissa asuessa. ei aamupalaa, lounaalla töissä pienesti tavallista ruokaa, iltapäivällä suklaata ja pullaa kahvitunnilla kun oikein heikotti. kotiin huoltoaseman kautta, mukaan pringles-putki, iso suklaalevy, hariboja ja limpparia. ne siinä iltapäivällä suuhun mutustellen telkkarin ääressä ja illalla sitten vähän kevyttä kasviskeittoa ja leipää :) NAM! vai?
tässä matkan varrella pitkien vuosien aikana olen kokeillut ketoilla, vhh:ta, perusbodaridieettiä, ylensyöntiä, bulkkausta, vlcd-juomia ja ihan kuulkaa vaikka mitä. ketolla sain 5 kk aikana 17 kg pois, joista melkein kaikki tuli sitten pikku hiljaa takaisin. mikään ei oikein ole toiminut ja monta vuotta olen kärsinyt nälkää ja kokenut syöväni vähän, mutta silti ollut lihava.
muutaman viimeisen vuoden aikana ruokavalio muuttui tiedon ja motivaation lisääntyessä kasvisvoittoiseksi ja proteiinit huomioivaksi. treenasin ja söin suhteellisen terveellisesti, mutta herkuttelin liikaa. paino siis pysyi ylhäällä, tai ainakin se lähti hyvin hitaasti. annan kyllä itselleni kreditiä siitä silti, koska liikkuvainen työni ja runsas työn takia autolla ajaminen, sekä hotelliasuminen tuovat omat houkutuksensa. lisäksi työssäni olen joka päivä tekemisissä tuoreiden leivonnaisten kanssa. en silti edes muista milloin olisin huoltoasemalta ostanut autoon pullaa tai karkkia, tai syönyt leivonnaisia asiakkaiden kanssa.
nyt viime talvena sain jostain uuden kipinä ja kun elämääni oli ilmestynyt ihminen, jonka tiesin tietävän asioista, tiesin välittävän minusta ja hyvinvoinnistani ja tiesin, että saan 100% tuen ja turvan jos dieetille lähden, niin pääsin kuin pääsinkin aloittamaan tämän projektin. sehän lopulta lähti ihan puskista, pari kuukautta dieettiä kinusin ja yhtenä päivänä se olikin facebookini inboxissa. ja hei, ihan vaan tiedoksi, aloitin sen siltä seisomalta KESKEN kuluvan päivän, kesken kuluvan viikon. keskiviikkona klo 17. ottakaa oppia, maanantai tulee joka viikko, mutta dieetin voi aloittaa vain kerran kunnolla.
dieettiä on menty jo 26 vkoa samalla kaavalla, vain grammoja muutellen tilanteiden mukaan.
kaurahiutale
rasvaton raejuusto
sokeriton mehukeitto
tuoreet tai pakastetut marjat
omena, päärynä, nektariini
kana, kala, jauheliha
riisi, pasta, peruna
ehrmann maitorahka
vihannekset, kasvikset, salaatti
jalapeno, peperonipaprika
ketsuppi
erilaiset pieni pyöreä näkkileivät
mausteet, suola
funlight harvoin
näistä raaka-aineista koostuu dieettini, jossa on aamupalalla kaurahiutaleita+raejuustoa+marjoja+mehukeittoa. lounaalla syön vihanneksia+kasviksia+proteiinia kalasta tai kanasta, sekä pari näkkäriä paljaaltaan. välipala ennen salia on ehrmann+mehukeitto+marjoja+hedelmä. treenin jälkeen on palautusjuoma, jonka teen itse sekoittamalla myofusionin prodea ja maltoa, 20 g maltoa ja 40 g prodea. treenin jäkeen syön aterian joka on identtinen lounaan kanssa ja vielä illalla ennen nukkumaanmenoa uudelleen ehrmann+marja+mehukeitto-kombon.
määriä en ala tässä sen enempää avaamaan, se olkoon jokaiselle salaisuus ja tietyllä tapaa myöskin haluan jättää sen kertomatta, että kukaan ei kopioi itselleen dieettiä jossa saattaisi olla lähtökunto huomioiden liian vähän kaloreitakin. sillähän ei saa aikaiseksi kuin jumin ja ketutuksen ja se on jopa terveydelle vaarallista.
kuvassa: iltaruokani tyypillisimmillään
sen voin kertoa, että määrät ovat tällä hetkellä aika pienet, mitä hiilareihin tulee. proteiinia on nostettu juhannuksen jälkeen ja sitä koen saavani ihan mukavasti tällä hetkellä. mahaa täytän pääasiassa vihanneksilla ja kasviksilla ja salaatilla. aamupala on suosikkiateriani ja väliapala ehrmann täyttää eniten ja tekee hetkeksi kylläisen olon.
ensin alkuunhan kalorit olivat korkeammat, sitten niitä laskettiin vähentämällä vähän sieltä sun täältä hiilareita ja lopulta proteiiniakin, kunnen ekan vaiheen kaksi viimeistä viikkoa mentiin pienellä prodella ja ilman hiilareita. sen jälkeen pidettiin viikon treenilepo, nostettiin hiilareita takaisin, mutta ei samaa määrää enää kuin alussa ja proteiini palautettiin alkuperäiselle tasolleen. painon lasku jatkui edelleen. pari viikkoa sitten sain lisätä väälipalalle hedelmää ja painon lasku jatkui edelleen.
koko matkalla on tehty neljä hiilaritankkausta, jotka ovat toimineet kuin unelma. kaksi hääreissua (maaliskuussa ja heinäkuussa) sen sijaan tosiaan kummallakin kerralla nostivat painoa huomattavasti ja sen sulattamiseen kului molemmissa tapauksissa ensin neljä, ja nyt heinäkuussa kaksi viikkoa. eli voin todella kylmästi olla suosittelematta alkoholia ja noita sekamättöjä. ei toimi.
baarissa olen käynyt koko ajan, eli yhteensä nyt kesän aikana ehkä neljä kertaa. aina autolla, laittilimuja juoden. juon muutenkin joka päivä kaksi pulloa ed green lightia ja sen lisäksi zero-limuja ihan mieleni mukaan. kahviin jos joskus sekoan, niin siihenkin laitan maitoa tilkan, kunhan se on rasvatonta.
näillä on menty ja hyvin olen pärjännyt. mitä nyt tukka lähti päästä lopputalvesta, mutta se korjaantui kampaajan ja vitamiinipurkin ansiosta, enkä ihan kaljuksi asti tullut :)

Hui, toi tukan lähteminen kuulostaa pelottavalta. Tuleeko sulla kuukautiset vielä normaalisti? Jos sopii kysyä :)
VastaaPoistahei! tukan katkeamiseen vaikutti myös blondaus, joten yhdistettynä dieetin stressiin ja vahvaan blonderiin tukka katkesi ja piti leikata pois. ja hormonitoiminta on ihan mallillaan. rasvaprosenttini on luultavasti vielä yli 20%, joten siihen pisteeseen, että kuukautisten kanssa tulisi ongelmia on vielä piiiiiiiiiiitkä matka. kuvat monesti hämäävät, pitää olla kriittinen kun niitä tutkailee. rasvaa löytyy vielä runsaasti esim. sisäreisistä, pohkeista ja pakaroista ja nehän eivät kuvissa näy.
VastaaPoistaokei. mä vaan ajattelin, kun itselläni tuntuu elimistö olevan tosi herkkä jättämään kuukautiset pois. Vähänkin, kun innostuu "tosissaan" treenaamaan sen 4-5 kertaa viikkoon niin se on arvattavissa, että menkat jää pois. Pitäis varmaan ahtaa ihan hulluna sitä ruokaa napaan, mutta ei veny pienen tytön vatsalaukku mahdottomuuksiin :)
VastaaPoista