niinpä, sen kun tietäisikin niin voisi kehua olevansa viisas. mutta koska sellaista viisastenkiveä ei kait olekaan jolla voitaisiin ratkaista se, että miten jokainen pääsisi kehopuolen tai urheilulajiensa tavoitteisiin, niin jokaisen on se vain yksilöllisesti itselleen löydettävä, havaittava, sovellettava ja kokeiltava.
minulla alkaa jo jonkin verran olla tietoa siitä miten oma kehoni toimii, mikä tukee ja edesauttaa tavoitteisiini (kts. edellinen postaus) pääsemisessä ja mikä taas ei. olen kuitenkin valmennusasioissa vielä vasta-alkaja ja tietotaitotasoni on melko heppoista. tulen tarvitsemaan paljon apua muilta, minua asiantuntevammilta henkilöiltä, mutta jonkinlaista hahmotelmaa olen kuitenkin itse jo alkanut luomaan.
harrastan kahta melko vastakkaista lajia, joiden fyysiset vaatimukset ovat suhteellisen kaukana toisistaan. jännä nähdä onnistunko ja jos niin miten, yhdistämään nämä kaksi lajia. osittain olen saanut siihen kannustusta, toisaalta myös epäilyksiä. luovuttaa en aio ja ainahan voi kokeilla. erehdyksistä oppii, mutta jos ei edes yritä niin mitään ei voi oppiakaan.
amerikkalainen jalkapallo vaatii ( liittyen tavoittelemaani pelipaikkaan) tietysti pelitaitojen ja pallonkäsittelyn lisäksi paljon räjähtävää voimaa, keskivartalon hallintaa ja voimantuottoa, juoksunopeutta, kestävyyttä ja nopeaa palautumiskykyä (eli hyvä fyysinen peruskunto) ja henkistä kapasiteettia fyysistä kontaktia varten.
näitä ominaisuuksia kehitetään talven aikana voimaharjoittelulla, joka on melko kaukana fitness-vosukan treenistä. olen saanut sen jo karvaasti kokea, sillä vaikka lihasmassani on hyvä ja suhteellisen näyttävä näin naturaalitreenaajaksi, niin voimatasoni ovat penkkipunnerrusta lukuunottamatta olleet surkeat. olen melkoinen maatuska jalkakyykyssä, rivessä ja mavessa. näiden petraamiseksi joudun tekemään seuraavien kuukausien aikana paljon työtä. ja vieläpä työtä josta en juurikaan pidä. lyhyitä sarjoja raskailla painoilla ja vieläpä niin, että joku kurkkii siinä hanurissa kiinni, antaa ohjeita (nou nou mulle) ja käskee..... psykologisesti kivuliasta!
lisäksi tarvitsen juoksuvauhtia, joka paranee tietysti hankkimalla lisää voimaa alakroppaan ja keskivartaloon. mutta pelkkä voimaharjoittelu ei riitä, vaan on juostava. juostava hitaasti ja pitkään, kovaa ja lyhyesti ja vielä sitten jonkin verran myös kovaa ja pitkään. tekniikkaa, lähtöasentoa, räjähtävyyttä ja fyysistä peruskuntoa on kehitettävä tasaisesti.
koska kuitenkin haluan myös edelleen treenata fysiikkalajia/keholajia, eli muokata vartaloani vastaamaan kauneusihanteitani, joudun sovittamaan viikottaiseen treeniohjelmaani bodytreeniä. käytännössä se tarkoittaa pienempiä lihasrymiä, eristäviä liikkeitä, pidempiä sarjoja pienemmillä painoilla (verrattuna tuohon jefun voimaharjoitteluun) ja paljon lihashuoltoa. uskon silti, että tuo varsinainen voimaharjoittelu ja bodytreeni tukevat toinen toisiaan. varmasti raskaat kyykyt, rivet ja mavet tulevat antamaan sitä liftiä alakroppaani jota kaipaan, vaikkakin noiden treenien pääasiallinen funktio on kehittää voimatasoja taklausta, pikajuoksua ja kontaktionottoa varten.
kaikkeen tähän tavoitteelliseen treenaukseen yhdistyy sitten tietysti myös rasvaprosentin alentaminen. koska haluan myös olla timmi, tiukka ja jänteävä, joudun pudottamaan painoa ainakin sen 5-7 kg kesään mennessä. se vaatii tietysti dieetin ja pitkiä aerobisia aamuisin tyhjällä mahalla tai treenin jälkeen intervalleina.
dieettihän on varsinaisesti alkanut jo viime sunnuntaina, viikko sitten. olkapääleikkaus viime maanantaina, sekä joulun kaksi vapaata ruokailupäivää ja ensi viikolla olevat uuden vuoden juhlat parhaassa seurassa katkaisevat dieettiä ja sen olen jo etukäteen itselleni sallinut.
olen jo pitkään kritisoinut sitä, että dieetti tai terveet elämäntavat aloitetaan aina "huomenna" tai "ensi maanantaina". tänä vuonna pitämäni 28 viikon dieetin aloitin keskellä viikkoa, keskellä päivää. sain dieettiruokavalion valmentajaltani keskiviikkona klo 15. dieetti alkoi siitä, seuraava ateriani oli jo dieetin mukainen, punnittu ja laskettu.
miksipä siis tälläkään kertaa olisin odottanut uuden vuoden jälkeistä aikaa. jokainen päivä on tärkeä ja jokainen päivä on askel lähemmäksi tavoitetta. motivaatiota riittää ja samapa se on milloin ottaa sen ensimmäisen askeleen kohti kieltäytymisiä ja rajoitteita. niitä on nyt juhlakautena ehkä tavallista enemmän, mutta tulee niitä olemaan koko keväänkin edessä.
noh, mistä tämä kaikki sitten koostuu määrällisesti ja laadullisesti? jotakuinkin tästä:
ma: jefu / ketteryys, voima, tekniikka, voima 90 min
ti: bodypuntti 60 min + 30 min aerobinen omalla salilla yksin
ke: jefu / voimaharjoittelu eltsun punttiksella joukkueen kanssa 90 min
to: jefu / rissutreenit talissa 90 min (loppunee pian, joten tähän tilalle sitten bodypuntti 60 min + 30 min aerobista talven aikana tai lepopäivä, tilanteesta ja viikosta riippuen)
pe: bodypuntti 60 min + 30 min aerobinen
la: jefu / voimaharjoittelu eltsun punttiksella joukkueen kanssa 120 min JA matalasykkeinen aerobinen ulkona 60-90 min
su: jefu / lajitreeni talissa kamat päällä 90 min + bodypuntti 60 min (dieetin edetessä ja treenikauden lähestyessä loppuaan tähän tullee vielä 60 min aamulenkki tyhjällä mahalla ennen jefua)
yhteensä treeniä tulossa n. 14 h / vko. minun mittapuuni mukaan melko normaali määrä, saman verran kuin mitä tein koko viime kevään ja kesän. viime vuoden dieetin viimeiset pari kuukautta tosin treeniä taisi olla n. 20 h viikossa. toki olin silloin myös lomalla.
työ tulee asettamaan omat rajoituksensa treenille ja joka viikko on pääse tietenkään toteuttamaan jokaista suunniteltua treeniä. mutta jos edes 80 % suunnitellusta toteutuu niin määrä ja tehot lienevät olevan sopivalla tasolla.
dieetti tulee olemaan perinteinen bodydieetti. ruokavalio koostuu hyvistä hiilihydraateista, runsaasta proteiinista, palautusjuomasta ja kasviksista. rasvaa en juurikaan käytä dieetilläkään. kaloreita tai makroja en ala tässä edelleenkään erittelemään, en jaksa kuunnella sitä arvostelua ja neuvomista minkä dieetin paloihin purkaminen helposti aiheuttaa :)
paino ei saa laskea alle 65 kg pelikautta ajatellen, joten dieetti tuskin tulee olemaan yhtä pitkä kuin viime vuonna. uskon, että se lähtee laskuun hyvinkin pian. treenit ovat pitkin syksyä ollet vähän mitä sattuu olkapään ja akilleksen takia ja olen pystynyt viime aikoina jo syömään aika mukavasti ilman että paino on noussut. toivon ja oletan että kroppa siis toimii ja kiristyminen alkaa melko hyvin kunhan vauhtiin pääsen.
kärsimysdieetille en ala, joten jos paino ei suosiolla lähde laskuun niin sitten se saa olla sellainen kuin se on. näinkin olen toimintakykyinen ja pärjään kentällä varmasti. se mitä tavoittelen nyt on vain sitä loppuhitsausta...
wish me luck ja jääkää kuulolle. päivittelen niin paljon kuin pystyn, sillä blogin kirjoittaminen auttaa motivaation ylläpitämisessä, ajatusten jäsentämisessä ja omien tekemisten ja päätösten reflektoimisessa.






Hyvistä tavoitteista ja hyvistä keinoista niiden saavuttamiseksi pisti silmään "rasvaa en juurikaan käytä". Mistä syy moiseen, tiedät varmasti kehon rasvan tarpeen, ja viimeisen vuoden kiivaan keskustelun tuloksena myös tyydyttyneen rasvan tarpeen?
VastaaPoistatiedän kyllä joo. olisi pitänyt muotoilla "lisättyä rasvaa". offilla kun rasvaa tulee muutenkin ovista ja ikkunoista niin sitä ei erikseen tarvitse mihinkään lisätä. dieetilläkään en sitten lotraile öljyjen kanssa ihan mukavuussyistä. jos vaikka kuvittellinen vrk kcal määrä on 1500 kcal jossain dieetin vaiheessa, niin puolitoista ruokalusikallista rypsäriä vie 10% päivän kaloreista ja vastaa samaa määrää kuin mitä saan purkillisesta ehramia. nälkätilanne ei siis vain salli sitä... :(
VastaaPoistaonneksi dieetti on lyhyt puristus. paitsi viimeksi ei ollut ja sen sitten jälkeenpäin huomasikin, mutta virheistä oppii.
kalaöljykapseleita ottaisin, jos muistaisin. harvemmin muistan.