lauantai 25. joulukuuta 2010

suunnitelma kevääksi 2011

ainahan on ollut tapana tehdä lupauksia uudeksi vuodeksi, kuka sitten mitäkin on päättänyt muuttaa elämässään tai mihinkin satsata. monesti selkeiden tavoitteiden asettaminen toimiikin hyvänä motivaattorina ja innostajana elämänmuutoksille, satsaamiselle ja päämääriin pääsemiselle.

itsekin olen päättänyt luoda itselleni SMART-goalin työelämän tavoitteiden lisäksi myös privaattielämään. luonnollisesti omat tavoitteeni liittyvät urheiluun ja kuntoiluun, sehän se on se asia joka minua eniten omassa elämässäni, vapaalla ollessa kiinnostaa ja kiehtoo. muitakin, kevyempiä "tavoitteita" toki on mielessä, mutta ne ovat enemmänkin sellaisia haluja, toiveita ja unelmia....

smart-goal tulee siis sanoista specific, measurable, attainable, reasonable ja timely..... eli tavoitteen tulee olla spesifi (tarkka), mitattavissa oleva, saavutettavissa oleva, järkevä/realistinen ja aikaan sidottu. nämä piirteet kun ovat tarkkaan tavoiteasettelussa määritelty niin päämäärää kohti on helpompi pyrkiä ja tavoitteen saavuttaminen on todennköisempää. tiedättehän, hyvin suunniteltu on puoliksi toteutettu.

oma tavoitteeni on siis todellinen SMART-goal. aion olla ensi kesään mennessä elämäni parhaassa fyysisessä kunnossa (tarkemmin määriteltynä siis alin rasvaprosentti, enemmän lihasmassaa ja vähintään erinomainen fyysinen kunto suoritusmielessä ajatellen jenkkifutista).

mitattavissahan se on sekä kiloina (yritän tavoitella melko tarkkaan 65 kg painon, ei enempää, eikä vähempää), että rasvaprosenttina (n. 20%) , sekä voimaharjoittelun tulosten kehittymisenä (kyykky, rive ja mave) ja juoksukunnon mittaamisena. juoksukuntoa tulen mittaamaan cooperin testillä ja jefulle tyypillisillä lyhyillä pyrähdyksillä. tavoitteena on ennätysten parantaminen 20 y, 40 y ja 100 m matkoilla, sekä tehdä joku kohtalainen pohja-aika cooperissa, jota en ole koskaan siis aiemmin juossut.

saavutettavissahan nuo asettamani tavoitteet ovatkin. painoa ei tarvitse tiputtaa kuin n. 5-7 kg, riippuen vähän siitä mikä on lopullinen lukema näin joulun ja uuden vuoden juhlien jäljiltä. lihasmassaa tulee kertymään varmuudella lisää, sillä syksy on mennyt ylläpitävän, suhteellisen kevyen treenin parissa olkapään takia ja nyt pääsen uudelleen aloittamaan raskaammat treenit. voimaharjottelutulokset tulevat varmasti paranemaan ja niiden mittaamisessa auttavat jo nyt kirjattuna olevat pohjatulokset. apuna minulla on erinomainen roostersin voimaharjoitteluvalmentaja ja joukkueesta tuleva positiivinen paine ja pakotettu yrittämisen tahto ;)

juoksukunto on vaikeimmin saavutettavissa tuon kestävyyden osalta. en tiedä vielä miten hyvin pystyn aloittamaan pidemmät lenkit akillesjänteen kiputilan takia (vaivannut nyt 3 kk melko ankarana). spurttinopeuteen uskon tulevan kehitystä keskivartalon ja jalkatreenien myötä. tiedän, että kapasiteettia on ja tulokset kohenevat varmasti rasvaprosentin aletesssa, voimatasojen noustessa ja tekniikan kehittyessä.

järkeviähän nämä tavoitteet ovat, eivät liian vaikeita tai liian helppoja. motivaatiota on helpoin pitää yllä silloin kun tavoite on sellainen jonka saavuttaminen on mahdollista sellaisella työmäärällä joka on normaalielämän, työn ja vapaa-ajan puitteissa realisitista. tavoitteet eivät ole mahdottomia, mutta toisaalta ei sellaisiakaan joiden saavuttaminen onnistuu ilman merkittävää panostusta, suunnittelua, satsaamista ja priorisointia. lisäksi nämä nyt asettamani tavoitteet ovat siinä mielessä järkeviä, että ne ovat terveyttäni ja hyvinvointiani tukevia, eli niiden tavoittelu ei sisällä negatiivisia arvoja, vaaroja tai muuta ikävää.

aikaanhan nämä minun tavoitteeni ovat sidottuja, koska olen määritellyt tavoitteekseni nimenomaisesti olla kunnossa kesällä. aikaa varsinaiseen kesään ja bikinikauteen on n. 5,5 kk. pelikausi alkanee jo toukokuun alussa viimeistään, joten periaatteessa suurin osa työstä pitäisi olla tehtynä 4 kk aikana. tämä aika on sopiva aika juuri näiden tavoitteiden saavuttamiseksi. 5-7 kg 4 kk aikana on alle 0,5 kg viikossa, tulokset ja juoksukunto kerkiää sopivasti kehittyä ja lihasmassaakin ehtii muutama gramma tulla jos kaikki oheisasiat ovat kunnossa. tavoite ei ole liian pitkällä, jolloin keskittyminen helposti herpaantuu..... vaan se h-hetki on "jo melkein tossa".

yleensä sitten goal settingin jälkeen tärkeää on luoda kunnon suunnitelma siitä miten tavoitteeseen päästään.... siitäkin minulla on jo hahmotelmat olemassa, joten lisää tulevasta rytmistä ja ruokailuista jne seuraavassa postissa. sillä välillä haastan teidät jokaisen miettimään itsellenne omia smart-goaleja vuodelle 2011. liittyy se sitten urheiluun, fitnekseen, vauvoihin. häihin tai mikä nyt ketäkin kiinnostaa.... :)

tätä kohti siis............................ ja vielä hiukan pistetään paremmaksi!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti