tiistai 6. heinäkuuta 2010

elää elämää....

lupasin aiemmassa kirjoituksessani valaista hiukan ajatuksia tästä elämän elämisestä. se on asia, jota olen kovasti viime aikoina pyöritellyt mielessäni. tuo 18 viikon ensimmäinen dieettirupeama oli aika raskas ja raskaus korostui mitä pidemmälle projekti eteni. tuli oltua siis todella paljon ihan vain yksin kotona ja koska työssäni saan olla yllin kyllin sosiaalinen ja tapaan paljon älykkäitä, mukavia, hauskoja ihmisiä, niin en juurikaan kaivannut mitään erityistä. lisäksi tietysti myös netti ja siellä olevat vertaisryhmät toivat sisältöä elämään, samalla kun antoivat tukea ja ymmärrystä, sekä hyväksyntää valintojani kohtaan.




noh, nyt on lähtenyt tämä toinen vaihe käyntiin. toisen vaiheen tavoitteet ovat ihan samat kuin ensimmäisen vaiheen, mutta koska tuo ensimmäinen 18 vkoa oli aika rankka ja vieraannuin tietyistä asioista ja ihmisistä, olen päättänyt toimia nyt tässä vaiheessa hieman toisin. ja koska tavoitteeni on edelleen vähentää kehon rasvamassaa ja samalla kasvattaa lihasmassaa, tai vähintään ainakin ylläpitää sitä, on mentävä kieli keskellä suuta ja itse itseään tiukemmin ohjaten.

tämä itse itseään tiukemmin ohjaten voi kuulostaa omituiselta, jos tarkoituksena on olla enemmän sosiaalinen ja hakea mukavia kokemuksia myös vaakan ja punttien ukopuoellta. mutta, siinäpä se juju piileekin. on nimittäin periaatteessa helppoa tehdä melkein mitä tahansa tiukasti ohjeita noudattaen, 100% kontrollissa, toisen ihmisen silmien alla. mutta nyt, kun joudun väkisinkiin soveltamaan saamiani ohjeita ja raportoimaan eteenpäin myös ne "huonot" valinnat, niin joudun entistä enemmän ITSE tekemään päätöksiä ja valintoja.

edellisessä vaiheessa en lipsahtanut kertaakaan koko aikana ulos dieetistä. voin sanoa käsi sydämellä, että yhden yhtäkään kertaa en syönyt yli sallittujen grammojen, vaihtanut ruoka-aineita tai sortunut mässäyttämään.  pari ateriaa skippasin ihan projektin alkuvaiheessa kahdesta syystä, ensinnäkin olin liian täynnä ensimmäisten viikkojen aikana ja sen jälkeen tuli melkoisen iso tunne-elämän pettymys ja muutos ihmissuhteessa. mutta muilta osin olin perfect school girl.

nyt kun olen lomalla ja päivät välillä alkavat aamulla tietämättä missä olen illalla tms. niin joudun pulmikoimaan enemmän. enkä voi spämmättä rakasta valkkuanikaan joka hetki kysymällä mitä, miten ja milloin. minusta tuntuu, että nyt vaaditaan jopa enemmän itsekuria. kun esimerkiksi uimastadikalla eväitä syödessäni huomaan, että pastan joudun vaihtamaan hedelmään, niin se on minun päätökseni. tai kun eilen shoppailemassa (btw, 8.5 h käpöttelyä helsingin keskustassa oli IHANAA) normaali grammalounas vaihtui sushiksi, niin siinäpä olikin ravintolan ruokalistaa lukiessa ja päässälaskuja suoritettaessa lähellä tulla tenkkapoo. mutta, eilenkin en vain kertakaikkiaan voinut sanoa ei ja tehdä toisen ihmisen elämästä hankalaa minun takiani ja lisäksi tietenkin halusin jakaa sushi-hetken kokemuksena ystäväni kanssa.

ymmärtääkö kukaan mitä ajan takaa?

noh, pohdintaa on aiheuttanut myös tuleva viikonloppu. edessä on ruisrock, jossa olen ollut perinteisesti jo monta vuotta ja aina samalla porukalla. kukaan porukasta ei ole kiinnostunut sinällään harrastuksestani, vaikka  kovasti kannustavatkin. olen joutunut kuitenkin nyt miettimään, että mitä tehdä. mennäkö läpi koko viikonloppu ruokia ja juomia laskeskellen ja eväitä tehden.

vai olisiko mahdollista, että voisinkin heittää harrastukseni (joka siis kuitenkin on vain harrastukseni, tässä vaiheessa erityisesti kun en ole edes kilpaillut...) kahden ja puolen päivän ajaksi unholaan, antaa mielen ja kehon levätä ja samaistua välillä muunlaiseen porukkaan? jospa ottaisinkin ilolla vastaan kuohuviiniä ja lonkeroa ja nauttisin markkinalakuista ja spydäristä? JOSPA? no hitto. tietenkin!

tuleva viikonloppu mielessä onkin siis helppo motivoitua puristamaan itsestä kaikki irti kuluvalla viikolla. tässä vähän ennakointia tulevista tunnelmista....
















tulkaahan moikkaan jos törmätään turkkusessa!

10 kommenttia:

  1. Kyllä, pikku paussi ja rentoutumisen oot ansainnu eli lonkkua kiduksiin vaan pyttiksen kera ;)
    Koitetaan bongata Karkki sieltä parin muun ihmisen joukosta :D

    VastaaPoista
  2. Moi! Niii-iin samojen asioiden parissa liikut kuin minäkin. Hienoa lukea niistä :)
    Itsellänikin takana jo pidempi rupeama "dieettiä" tai paremminkin ? jotain kokonaisuutta, jossa muokataan kroppaa haluttuun suuntaan. Se pitää sisällään kiristystä ja ylläpitoa.
    Elää elämää...? Festarit ym. on minulle haastavia paikkoja, mutta olen pyrkinyt ajattelemaan "että eläminen ja kiksit" tulee ensisijaisesti jostakin muusta kuin ruuasta ja juomasta. Ehkä pienin askelin olenkin niin jo toiminutkin. On/off ajattelu ei toimi minulle, ja kroppa ansaitsee aina puhdasta ravintoa mahdollisuuksien mukaan (tästä joskus lipsuu).
    - Poseidon -

    VastaaPoista
  3. -poseidon-, jos ymmärsin oikein niin kamppailemme saman asian kanssa, mutta eri puolilta. eli minä olen liian fakkiutunut näihin body-sensseihin ja ruokavaakaan ja irti päästäminen on vaikeaa. en kyllä edelleenkään uudelleen lukiessa ole varma mitä tarkoitit omalta kohdaltasi....

    minähän olin jo välillä skippaamassa koko festareita ja muutenkin olen ollut välttelevä, ihan vain siksi että EN HALUA joustaa. mutta nyt PÄÄTIN, että joustan ja relaan....

    ja riinu, jos bongaat mut fb:stä (meillä lienee yhteisiä kavereita), niin pyydä ihmeessä kaveriksi? voitaisiin vaikka synkata joku lonkeroinen siellä ruissalossa?

    VastaaPoista
  4. Samoja haasteita täällä myös edessä, joka piti olla aluksi mulle 2 päiväinen, mut nyt sit on 3päivän vippiliput tuonne ja haastetta tulee olemaan sortumisissa :D

    Oikee Diettiläiset Ruisrääkissä, tulee varmaa mahtavaa raporttia jokaselta vkl jälkeen näihin blogeihin! ;D

    Saa tulla moikkaa jos pienen pojan erottaa :)

    -Sampe-

    VastaaPoista
  5. sampe, mä olen jo tehnyt sen päätöksen, että pidän ihan dieettivapaata koko hela 3 päivää. justiinsa tuhlasin 48 € behnforsille amerikan herkkuihin. jelly beanseja, jenkkien ihania suklaapatukoita, tuplaasuklaamuffinssiainekset, chewitsejä jne.... joten jos näät jonkun puun juurella pienen hamsterin sokeriövereissä, niin se olen minä :)

    VastaaPoista
  6. mä niiiiiin ymmärrän sua! Toisaalta niin helpottavaa antaa sen vaa'an lentää syvimpään helvettiin ja samalla se jotenkin "rastaa sisältä", hehee.

    Itse olen päättänyt että kunhan vaan saan vielä parikiloa pois, niin voipi olla gramma vaa'an kaapin perälle siirto aika lähellä, en vaan halua/jaksa/suostu elämään sen kanssa loppu elämääni. Kuitenkin jossain vaiheessa kun dietin lopettaa, niin tarvitaan vaan hyvää harkintakykyä ja itsekuria, eikä sitä vaakaa.

    VastaaPoista
  7. Sorry, punainen lanka oli vähän hakusessa ja tuli assosiaatiota ;)
    Jokaisella tässä "aihepiirissä" toimivalla on oma näkemyksensä siitä, miten kannattaa toimia. Tärkeintä on mielestäni se, että oppii tuntemaan miten oma kroppa reagoi. Kehonkostumuksen muokkaaminen on pitkälti oppimisprosessi ja psykologiaa. Lähes kaikilla on tieto ja keinot käytössään, mutta silti ei tahdo onnistua. Vaaka on hyvä apu ollut minulle, oppia syömään sopivia määriä. Kontrolli pettää helposti, jos luottaa vaistoihin. Olen saanut kummasti silmää arvioida erilaisia ruokia ja niiden energia määriä.

    Itselläni on vielä oppimista siitä miten kehoni reagoi ja vielä en ole niin vahva, että voisin esimerkiksi 3 kg painon nousun (vaikka nestettä onkin) kuitata huolettomasti. Sinulla Karkki on jo se vahvuus ja siksi voit viettää festariviikonlopun hyvällä omallatunnolla. Minä vielä opettelen...
    - Poseidon -

    VastaaPoista
  8. Höh - nyt tuli kahteen kertaan....:(

    VastaaPoista
  9. -poseidon- no problem, ymmärsin nyt paremmin mitä halusit sanoa. ymmärrän myös mitä tarkoitit tuolla muutaman päivän irtiotolla ja sen mahdollisilla vaikutuksilla... itse en näe, että minulla (enää) tuota vaaraa olisi. olen jo niin pitkällä omassa prosesissani ja niin lähellä päämäärääni, että muutama kilo sinne tai tänne (nesteitä tai läskiä) ei oikeasti enää hetkauta pientä alkujärkytystä lukuunottamatta. ja lisäksi olen oppinut tietämään miten tilanne korjataan osaavan valmentajan tukemana. myöskään tuo "repsahtelu" ei ole ollut minulle tyypillistä näillä dieeteillä, mutta en koe sitä vaikeana, tai rajoittavana asiana, eli en juurikaan kärsi mistään tavattomista pakkomielteisistä mielihaluista joita joutuisin kovalla työllä hillitsemään.

    pikemminkin tuo irtiotto on jo ennalta "harmittava takaisku", jossa negatiivisena tekijänä on ennen kaikkea vain maaliin pääsemisen hidastuminen. vaikka tästäkin voidaan olla montaa mieltä, eli monet pitävät tätä mässypäivää ja tankkailua pikemminkin projektia "kiihottavana" tekijänä.

    sinänsä se tankkailu ei pelota, tiedän että pääsen takaisin ruotuun ihan ongelmitta jos vain haluan. ja koska päämäärä ja tavoitteet ovat riittävän selkeät ja riittävän lähellä, niin todellakin haluan.

    joten olen nauttinut ekan vaiheen kolmesta tankkailusta ja juhannuksen kolmen päivän eating spreestä ihan hyvällä omalla tunnolla. toki se nesteisyys aina kirpaisee, mutta silloin on ollut lanka kuumana valkkuni suuntaan ja mieli palannut uomiinsa, kuten kehokin kun on vain malttanut odottaa.

    joten, pientä pylleröintiä kaikille vain toivotellen, k.

    VastaaPoista