tiistai 30. maaliskuuta 2010

it ain´t no rocket science, baby

Aika paljon on tullut kysymyksiä eri tahoilta tästä dieetistä ja monia tuntuisi kiinnostavan, että mitä syön ja miten treenaan jne. On helpompaa, että kerron tässä pääpiirteittäin miten homma suunnilleen sujuu, joten yritän olla ytimekäs ja lyhytsanainen ja tehdä simppelistä asiasta vielä simppelimmän.

Normaalisti olen jo usean vuoden ajan elänyt eri sykleissä. Välillä olen pitänyt todella tiukkaa dieettiä muutaman kuukauden ja pudotellut painoa. Välillä taas olen syönyt vapaammin, ihan pääkopan ja kehon palautumisenkin takia. Välillä paino on tosiaan pudonnut reilustikin, välillä sitten taas tullut muutama kilo takaisin. Se on ihan normaalia ja kuuluu tähän harrastukseen ja lisäksi pitää muistaa, että naisen vartalossa tätä palettia sekoittaa vielä hormonit ja esim. insuliini.

Tällä hetkellä painoa on pudonnut yhteensä n. 30 kg (vuodesta 2004) ja samalla olen treenannut viimeiset 4,5 vuotta kovaa, lihaskasvuun tähtäävää punttitreeniä. Nyt juuri parhaillaan olen dieetillä ja tuloksia tulee koko ajan, läski sulaa ja lihakset tulevat esiin. Siis nimenomaan NE lihakset, joita on treenattu ja rakennettu ne viimeiset vuodet. Monet tuntuvat nimittäin kuvittelevan, että nämä pallukat jotka täältä esiin kaivautuvat olisivat viiime aikaisen "hullun treenikauden" tulosta. Näinhän se ei ole. Lihaskasvu vaatii äärettömän määrän treenitunteja ja pitkän kehittymisajan.

Jo vuosia olen treenannut ilman taukoja ja tinkimistä. Pisin tauko vuoden 2005 jälkeen on ollut 2 vkon tauko kun eräs parisuhteeni päättyi dramaattisella tavalla ja mieli oli melkoisen huono pitkään. Sitä jaksoa lukuunottamatta en muista yhtään yli viikon mittaista punttitaukoa ja näilläkin viikoilla on aina tullut tehtyä jotain muuta, lenkkeiltyä tai uitua ja tai vaikka vain käveltyä.

Treenini ovat olleet melko sidottuja matkustavaiseen työhöni, mutta punttitreeniä pystyy onneksi tekemään missä tahansa kaupungissa jos vain aikaa ja jaksamista on. Kuopion, Mikkelin, Lappeenrannan, Joensuun jne salit ovat tulleet vuosien saatossa yhtä tutuksi kuin oma kotisalini täällä Helsingissä. Ja jos salille ei ole jaksanut lähteä pitkän ajomatkan jälkeen, niin useimmilta hotellleilta löytyy kuitenkin vähintään treenihuone, jossa on voinut sitkuttaa crosseria tms. vitkutinta.

Mutta, viikkoni ovat siis olleet suht vaihtelevia. Yleensä kuitenkin voisi keskimääräisesti sanoa, että punttitreeniä on tullut aina vähintään 3 x vko. Lähes aina kuitenkin vähintään 4 x vko, usein jopa 5 x vko. Lisäksi olen pyrkinyt tekemään joka lauantai ja sunnuntai tuplat, eli käymään esim. aamulenkin kävellen tai juosten ennen iltapäivän salitreeniä. Muuta aerobista olen tehnyt viikolla jaksamisen ja aikataulujen mukaan. Myös salilla olen useimmiten tehnyt jotain sisäaerobista 15-45 min treenin ohessa.

Tällä hetkellä kun olen dieetillä olen jättänyt kaiken "turhan" aerobisen pois ja teen puntin (4-5 x vko nytkin) lisäksi ainoastaan nuo lenkit viikonloppuaamuisin, lähinnä mielenterveydellisistä syistä. Happihyppy Helsinginniemen nokassa avaa mukavasti ajatuksia ja elämä kirkastuu kummasti. Liikaa aerobista kuitenkin vältän, koska paino tippuu hyvin pelkällä puntillakin. Jätän tavallaan pelivaraa myöhemmäksi, kun kalorit on jo alempana ja painon lasku hidastuu. Silloin voi sitten ottaa lisää vauhtia kiristymiseen lisäämällä liikunnan määrää.




Ruokailut ovat normaalisti muodostuneet perusruuasta. Olen syönyt jo vuosia suhteellisen terveellisesti ja hallitusti ja kiinnittänyt enemmän huomiota siihen mitä ravintoa ruokani sisältää, kuin siihen mitä ilman joudun olemaan. Jääkaapissani on ollut kanaa, lihaa, kalaa, tonnikalaa, rahkaa, raejuustoa, jugurttia, juustoa, voita, ananasta, marjoja, ruisleipää, omenoita ja banaaneja, pähkinöitä ja järjettömiä määriä eri vihanneksia ja salaatteja. Herkut olen sallinut itselleni kausittain, mutta yrittänyt niissäkin pitää linjaa jossa määrä ei korvaa laatua. Mieluummin pullaa kuin karkkia, suklaata kuin sipsejä jne. Järjellä, ei tunteella.

Noillakin aineksilla tosin saa itsensä turpoamaan ja lihomaan ja minäkin olen helpostikin saanut 3-6 kg kerättyä aitoa fläsää parissa kuukaudessa, jos en ole kiinnittänyt huomiota siihen mitä ja kuinka paljon syön. Aika on kuitenkin tehnyt tehtävänsä ja olen oppinut vielä tarkemmin "kellottamaan" syötyjä määriä ja nyt onkin jo viimeisen vuoden mennyt tosi hyvin painonhallinnan saralla.

Koska kuitenkin halusin kaivaa esiin kaiken sen mitä olen kovalla työllä saanut aikaiseksi ja päätin, että edes kerran elämässäni haluan olla coolisti biksuissa koko kesän, niin päätin aloittaa kesäkuntodieetin tuossa pari kuukautta sitten. Kun vielä kaveripiirissä on näitä asiaan paremminkin vihkiytyneitä miehiä ja naisia, niin tiesin että apuakin on tarjolla. Tämän hetken dieetini onkin ystäväni Juhan tekemä, ja koska ilmeisesti Juha tiesi, että tämmöiselle suharille on parasta ns. KISS-dieetti (Keep It Simple Stupid) niin hyvin yksinkertaisilla metodeilla mennään.

Ruokavalioni koostuu seuraavista ruoka-aineista:

- kaurahiutaleet
- raejuusto
- marjat
- vähäkalorin mehukeitto
- maitorahka
- riisi, makaroni, peruna
- liha, kana, kala, katkarapu
- vihannekset / kasvikset / salaatti (määrät kohtuullisia)
- oliiviöljy
- suola
- mausteet
- ketsuppi
- Fun Light mehu

Tarkat määrät ovat ns. liikesalaisuus ja tapana on, että näitä määriä ei julisteta ympäriinsä. Jokainen on kuitenkn yksilö ja energiat ja makrot on laskettu kunkin treenailijan painon, tavoitteiden ja kropan mukaan.

Muistaa kannattaa kuitenkn, että tällainen bodydieetti vaatii ehdottomuutta jos haluaa hyviä tuloksia järkevällä aikavälillä. Voin 100% käsi sydämellä sanoa, että viimeisen tasan 4 vkon aikana en ole suuhuni laittanut yllä mainittujen ruoka-aineiden lisäksi mitään muuta, lukuunottamatta minulle erikoisluvalla sallittua Ed Green Lightia ja satunnaisia purukumeja ja sokerottomia Läkeroleja.

Varmaan on muitakin keinoja, mutta minulle sopii on-off ja ehdottomuus. Olen kuitenkin neuvotellut itselleni 12 vkon dieetille kaksi mahdollisuutta juhlia kavereiden kanssa, syynä ihan se, että tulossa on juhlistettavia asioita ja se, että en koe olevani kisadieetillä tms. Muilta osin, kuin se että kaipaan laittaa kannat kattoon ja aivot narikkaan ei mielitekoja ole ollut.

Tällä hetkellä on hyvin kaukainen ajatus esim. syödä herkkuja tai edes leipää. Kun ruoka on ravitsevaa ja sitä on sopivin väliajoin ei mielitekoja juurikaan tule. Tilanne kuitenkin muuttuu viimeistään siinä vaiheessa kun oman kehon rasvat alkavat olla melko alhaalla ja kalorit hyvin pienet. Sitä odotellessa, nimittäin minä aion näyttää että pystyn myös siihen.

Muistutukseksi itselleni:  "Pain is temporary. Victory is forever."

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti