uusi vuosi on nyt alkanut ja taakse jäi rankka, mutta antoisa vuosi 2010, josta päällimäisenä jää mieleen dieetti, aivan sairaan kuuma kesä, akillesjänne ja olkapää, sekä amerikanpallo. mielelläni silti heitän hyvästit tietyille asioille, jotka viime vuoden aikana kuluttivat turhaan energiavarastojani, sekä suuntaan kohti taas jälleen uusia haasteita sekä vapaa-ajalla, että työelämässä.
viime vuoden viimeisen viikon treenit täyttyivät vielä keskiviikon ja torstaina puntti+veto-treeneillä yhdessä paulan kanssa, sekä nyt sunnuntain lajitreenistä kamat päällä. perjantai ja lauantai menivät ansaitun levon parissa, vaikka suuresti epäilen että alkoholin yliannostus, röökaus ja parin tunnin yöunet tuskin toimivat aktiivisena palauttajana. shit, mutta tulipahan tehtyä.
keskiviikon puntilla tosiaan tehtiin paulan kanssa äärimmäisen erinomaisen jalkasetti. kyykättiin vapaalla tangolla (tähän mulla ei kyllä ollut tohtorin lupaa, mutta koska paikalla oli kaksi varmistajaa ja se ei oikeastikaan tuntunut kädessä edes pahalta, niin annoin itselleni luvan.) ja tein sarjaenkkani, eli pystyin pyllistämään 5 x 7 x 70 kg edestä.
kyykkyenkat kuorrutettiin kävelevillä askelkyykyillä, kympin levyt kummassakin kädessä ja 30 reipasta askelta ottaen. tätä toistettiin kaksi kertaa. oksupoksu oli lähellä. siitä sitten suoraan tekemään koukistusta ja ojennusta supersarjoina vipuvarsilaitteisiin, sekä selänojennusta selkäpenkistä. lisäksi tehtiin takareisiä niin, että valkku piti polviseisonnassa nilkoista kiinni, josta laskeuduttiin käsien varaan eteen ja noustiin takareisiä jännittämällä takaisin pystyasentoon. viimeistelyt sitten jalat suorina levypaino rinnassa istumaannousuja tehden, voimaa keskivartaloon.
tästä setistä siirryimme suoraan sitten juoksuradalle, jossa vedimme setin vetoja:
5 x 10 y
4 x 20 y
3 x 30 y
2 x 60 y
y on siis yard, vaikka totuuden nimissä metreiksihän se meni. tehoja otettiin päivän kunto huomioiden 100%, mutta esim. paula veti itsensä nurin ekassa vedossa ja oma lyllerrykseni muistutti lähinnä sumopainijaa, joka yrittää spurtata. ei nimittäin ole hauskaa yrittää juosta räjähtävästi kun jalat on ensin vedetty täysin hapoille.
torstaina sitten tapasimme jälleen uudelleen myllyssä ja eipä tarvinnut kuin vilkaista kaverin kävelyaskellusta niin huomasi, että samassa veneessä ollaan. ja se vene oli tukkoinen vene. nauratti lähinnä se haarakäyntiä muistuttava könkkäys, mutta kuten varmasti tiedetään, niin sillä se lähtee millä se on tullutkin.
jatkettiin siis selkähauistreenillä, jonka taas tein tietenkin omaa olkapäätäni kuunnellen. edelleen painotan, että välttämättä jokaiselle ei sopisi lähteä puntille 1,5 vkoa acromioplastian jälkeen, mutta minä sain ohjeet olla aktiivinen, olla jäämättä paikoilleni ja treenaamalla kivun sallimissa rajoissa jotta liikelaajuudet ja voimat olkanivelessä ja sitä ympäröivissä lihaksissa palautuisivat mahdollisimman normaaliksi mahdollisimman pian.
selkätreeni koostui sjmv:stä, jossa paula oli paljon minua vahvempi. en ehkä tosiaan käden takia saanut ihan täyttä tehoa treeniin, mutta sen verran taas huomasin, että oma keskivartaloni on todella heikko ja pettää alta näissä koko kehon voimaliikkeissä. ärsyttävää.
sjmv.stä siirryimme kulmasoutuun tangolla. tämä liike esim. itselläni ei tuntunut lainkaan kipeältä kädessä ja meni oikein hyvin. taidettiin tehdä kolmellakympillä kolme kympin sarjaa. aika jees. lisäksi kulmasoutu etunojassa maaten kippuratangolla, ylätaljaa, pulloveria ja viimeistelyt supersarjoilla hauista. hauisliikkeet oli tosi kivuiliaita ja teinkin ihan kevyesti kässäreillä kilisytellen ja liikeratoja haeskellen. silti sain seuraavaksi päiväksi dms:n lihakseen.
punttisetin jälkeen menimme vielä vetämään vetoja, nyt vähän pidempiä. juoksimme 6 x 150 m ja sanoisin, että tehot olivat 90% vaikkain sopimus oli 65-70%. paulalla ja mulla taitaa olla sama vika, jos jotain tehdään niin se tehdään täysillä. aina. ihan sama mitä ohjelmassa lukee. ja sehän ei ole mitenkään hyvä juttu....
sunnuntaina sitten treenasimme palloiluhallissa kamat päällä ensin 60 min linebackerin drillejä. alkuun vedetty 200 m telaketjujuoksu tietysti oli nostanut hyvän hien pintaan, mutta täytyy sanoa, että itse pysyin kyllä hyvin lämpimänä myös tällaisessa vähemmän raskaassa treenissä. luultavasti se oli osittain tuskanhikeä, sillä ihan kaikki annettu tieto ja ohjeistus ei päässyt kypärän sisäpuolelle asti. numeroina tuli suunnat, mutta ilmeisesti päässä pyörivät silmäni ja epätoivoinen "mä en tajua taas mitään"-jäpätys aiheutti sen, että sain sitten onneksi ohjeita vasemmasta ja oikeasta.... ei helvetti, että pitää hengästyä ja hikoilla ja raataa ja sitten vielä muka ajatellakin.... kuka se muuten oli joka kirjoitti vähän aikaa sitten urheilulehdessä että jenkkifutis on idioottien autoritäärinen laji? voi tulla ihan vapaasti kokeilemaan. mä lainaan harttarit ja kypärän mielelläni.
lopussa pelattiin 60 min C-junnupoikien kanssa opeteltuja kuvioita. olkapään takia en itse mennyt linebackeriksi, vaan juoksin muutaman rissukuvion. vähänKÖ oli noloa kysellä 15 vuotiailaita pojilta, että "anteeks hei mut siis mitä se sano että mihin mun pitäs juosta...". aaaargh. no ehkä mä opin. tai sitten mä vaan kirjoitan kaikki kuvat tussilla käsivarsiini. tai vaikka lämmitän vaihtopenkkiä......... jännä nähä, niin.
tässäpä kuluneen viikon treenit. huomenna jatketaan ja tulevalla viikolla on jefutreenien lisäksi tiedossa mm. biosignature-mittaus, inbody-mittaus, bodypumppausta uuden dieettivalkun kera, sekä hierontaa ja saunomista. taidan saada uuden dieettini myös alkuviikosta ja odotan sitä enemmän kuin innoissani. nykyiseen, kaksi viikkoa edenneeseen ruokavaliooni tehtiin jo pieniä muutoksia ja gluteenin pois jättäminen on muuttanut olotilaani jo lyhyessä ajassa merkittävästi.
aion myös palata hiljalleen töihin, vaikka saikkua onkin määrätty vielä viikko. otan rauhallisen paluun ja vältän edelleen autolla ajamista ja liian pitkää paikallaan istumista. mutta ei vaan mahda mitään että pääkoppa kaipaa sekin jo haasteita ja virikkeitä. ja lisäksi kaipaan kollegoitani ja työkavereitani....
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti